Go to top
Sla inhoud over

Tips omgaan met stress

Als mensen stress hebben reageren de meesten op de makkelijkste manier….vluchten. Vluchten voor je gevoel wordt vaak gedaan, omdat je je zo snel mogelijk weer lekker wilt voelen. Je wilt zo snel mogelijk ontspannen en het onrustige gevoel kwijt raken. 

Sommige mensen ontspannen door bijvoorbeeld te gaan drinken, te gaan roken, drugs te gaan gebruiken of een paar uur te gaan gamen. Je sluit hiermee tijdelijk je gevoelens af en hoeft er dan even niks meer mee. De stress verdwijnt niet, maar wordt tijdelijk even verdoofd. Als de drugs, alcohol of nicotine is uitgewerkt of de computer uitgaat, komt de stress gewoon weer terug. Omdat je snel weer wilt ‘ontsnappen’ aan de stress en je weer gaat gebruiken, kom je al snel in grotere problemen. Je kunt zo gemakkelijk verslaafd raken.
Daardoor zitten aan het gebruiken van drugs, het drinken, roken of gamen om aan stress te ontsnappen ook de meeste risico’s. Zowel lichamelijk en geestelijk. Je vindt hier meer informatie over bij ‘risico’s afwegen’.

Of je kunt leren om te gaan met stress en proberen het op te lossen? Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Want als je een goed stressmoment te pakken hebt, zit je helemaal niet te wachten op advies. Toch is het belangrijk om stress op tijd te herkennen en dit aan te pakken. Hoe sneller je er bij bent, hoe beter het is op te lossen en hoe minder last je zal krijgen in de toekomst.

Tips
  • Echte vrienden begrijpen je en nemen je problemen serieus. Als je het gevoel hebt dat je je onrustig voelt en stress hebt, moet je dit bespreken. Je kan je vrienden je gevoel uit proberen te leggen. Ook je familie, docenten, of bijvoorbeeld de schoolmaatschappelijkwerker kunnen veel voor je betekenen.
  • Geloof in jezelf, in wat je allemaal kunt en wat je allemaal weet. Herrinner jezelf eraan waarin je goed bent. Laat niemand je vertellen dat je je aanstelt. Ook volwassenen niet. Het is jouw gevoel. Er is altijd iemand die je wel serieus neemt.
  • Je hebt altijd zelf de controle over je gedrag. Als je merkt dat iets vervelend is voor je, probeer er dan eens op een andere manier mee om te gaan. Als je normaal gaat gooien met je wiskundeboek als je er niet uitkomt, probeer nu dan eens een klasgenoot te bellen en om hulp te vragen. Of als je normaal naar je kamer gaat als je ouders ruzie hebben, schrijf ze nu eens een brief en leg uit wat je voelt en denkt.
  • Probeer dingen van de positieve kant te bekijken. Soms leer je het meeste van de dingen die het vervelendst zijn.
  • Bedenk voor jezelf wat je wilt bereiken en bedenk een manier hoe je dat allemaal wilt bereiken. Maak hier een lijstje van. Wees trots op kleine stapjes en besef ook dat niet alles in een keer lukt.
  • Bedenk voor jezelf een manier om je onrust kwijt te raken. Ga na het frustrerende uurtje wiskundehuiswerk een stuk hardlopen, skaten of dansen. Muziek luisteren en lekker meezingen is ook een manier om je frustratie kwijt te raken.

Zelftest

Wil je weten of jij qua gebruik van drugs, alcohol of gamen (internetten) in de gevarenzone zit?

> Lees meer

Werkstuk maken

Ga je een werkstuk maken of spreekbeurt houden over alcohol, roken of drugs? Je vindt hier veel informatie die je kunt gebruiken voor je werkstuk.

> Lees meer