Go to top
Sla inhoud over

Schermtijd tijdens Corona

21 januari 2021

Nog nooit zijn we zo afhankelijk geweest van beeldschermen en internet. Zonder deze middelen zouden we, op dit moment, niet kunnen werken en geen school kunnen volgen. Na deze online verplichtingen beeldbellen we met opa en oma, gamen we met vrienden en hebben we contact via social media.

Het is natuurlijk een hele uitkomst dat we zo contact kunnen blijven houden. Toch is het soms zoeken naar een balans om niet de hele dag achter een scherm te hoeven zitten. Uit onderzoek van het Trimbos Instituut (2020) blijkt dat ongebalanceerd schermgebruik kan leiden tot gezondheidsklachten, maar dat dit ook bijdraagd aan verbinding en ontspanning. De factsheet is hier terug te vinden.

Om te zorgen voor een balans geven we graag een aantal tips.

Tip 1 - schema

Maak een (flexibel) dag/weekschema. Dit kan helpen om het overzicht te bewaren. Noteer wat de planning van die dag is, zoals wanneer je in een overleg, meeting en/of les zit, wanneer het tijd is voor pauze, hoelaat het etenstijd is, momenten van ontspanning, etc.

Blijf hierin wel flexibel, want soms lopen afspraken uit of zit je in een goede flow en wil je nog iets afmaken. Neem tussendoor pauze van het scherm door drinken te pakken, naar de wc te gaan, de hond uit te laten. Laat dan vooral de mobiele telefoon even liggen om ook de ogen even rust te geven.

Op zoek naar inspiratie voor leuke (offline) activiteiten? Neem dan een een kijkje op deze pagina, welke regelmatig wordt aangevuld.

Tip 2 - houding

Het is belangrijk om een goede houding aan te nemen als je zit achter een computer, maar ook als je gamet of je telefoon gebruikt. Zeker als we gefocused zijn, dan kan het voorkomen dat ons lichaam te weinig beweegt waardoor je last krijgt. De één krijgt last van zijn rug en de ander hoofdpijn, dit is per persoon verschillend.

Het advies is om na ongeveer 30 minuten even iets anders te doen dan naar een scherm te kijken. Kom even in beweging, zorg dat je spieren kunnen ontspannen en voorkom (langdurige) klachten.

Tip 3 - balans

Het is belangrijk om de aandacht en tijd te verdelen over de dag. Door de schrijf van 5 aan te houden zorg je voor een balans:

  • Schermtijd - maak onderscheidt in de verplichte schermtijd voor school/werk en ontspanning. Gamen, Netflix, social media is prima om te ontspannen, maar neem hier momenten voor en spreek een tijd af.
  • Sporten - zorg voor dagelijks 1 uur aan beweging. Dit kan zijn met de hond lopen, een rondje te gaan fietsen, een stuk te gaan wandelen, voetballen, etc. Dit helpt om lichamelijk fit te blijven, maar ook even te ontspannen en niet bezig te zijn met werk/school.
  • Sociaal - blijf in contact met mensen en niet alleen online. Bel mensen op in plaats van beeldbellen, doe een (bord)spel, doe iets creatiefs en ga samen knutselen of maak muziek. Sociale contacten onderhouden hoeft ook in deze tijd niet online.
  • Studeren/werken - neem tussendoor pauze, zodat je concentratie hoger blijft en je minder vast zit in een houding. Ook het pakken van drinken zorgt ervoor dat je even het scherm kan verlaten.
  • Slapen - laat beeldschermen je rust niet verpesten. Door het blauwe licht van de schermen denken de hersenen dat het nog dag is. Het kan hierdoor langere duren voor je het gevoeld hebt dat je moe bent en in slaap valt. Probeer 1 a 1,5 uur voor het slapen zo min mogelijk (het liefst geen) beeldscherm meer te gebruiken. Pak in plaats daarvan een boek, speel een (bord) spel of zet een luisterboek aan.

In de onderstaande video leggen E-sporters en vloggers uit hoe zij omgaan met het balans tussen online zijn en offline ontspanning.

Op de website van het NJI kunt u terecht voor meer informatie en tips rondom de huidige Corona maatregelen.

Zelftest

Wil je weten of jij qua gebruik van drugs, alcohol of gamen (internetten) in de gevarenzone zit?

> Lees meer