Go to top
Sla inhoud over

Gezond de zomer in - en blijven

30 juli 2020

Gezond blijven kan natuurlijk op veel manieren. Door gezond te eten, genoeg te bewegen en voldoende te slapen. Door de zomervakantie kan het zijn dat deze dingen er wel eens bij inschieten. Is dat erg? Nee, maar zorg dat het niet te vaak gebeurt.

Hou je bijvoorbeeld van gamen? Super leuk! Alleen zorg wel dat er een balans in jouw dag zit. Een hele dag gamen is namelijk niet heel verstandig. Ook als je meer tijd hebt, omdat je nu geen huiswerk hebt en geen school, is het niet verstandig om non-stop te gamen. Wat kun je wel doen?

- Maak een tijdsplanning. Bespreek met je ouders hoe lang je per dag mag gamen en wanneer je dit het liefste wilt doen. Bespreek dit ook met vrienden waar je graag mee gamet. Het is natuurlijk leuker als je dezelfde tijden hebt en samen kunt gamen. Dan kun je buiten deze tijden ook andere dingen met elkaar doen.
- Zorg dat je voldoende pauze neemt. Veel uur achter elkaar gamen is niet verstandig. Het zorgt er voor dat je minder geconcentreert bent en mogelijk potjes zal verliezen of andere opdrachten uitvoeren minder goed gaat. Ook raak je sneller geïrriteerd.
- Blijf voldoende bewegen. Een stuk lopen of misschien een uurtje naar de sportschool of voetballen met vrienden zorgt er voor dat je energie krijgt en je lichaam fit blijft.

Misschien staan er wel wat feestjes op de planning (corona-proof natuurlijk!). Hoe kun je er voor zorgen dat de feestjes leuk blijven, maar ook verstandig?

- Drink geen alcohol voor je 18de. De regel is namelijk niet voor niets NIX18. Misschien heb je niet meteen door dat het schadelijk voor je is om alcohol te gebruiken, maar dit is het wel. Kijk eens naar alcoholvrije opties, er zijn namelijk zat cocktails (mocktails) die erg lekker zijn en waar geen alcohol in zit!

Vind je het lastig om om te gaan met groepsdruk? Je bent niet de enige! Maak het bespreekbaar met je ouders. Meer informatie over groepsdruk en nee zeggen vind je hier.

Bedenk ook voor jezelf dat er zat momenten zijn geweest waarbij jullie nog geen alcohol dronken of wilden drinken en het ook gezellig was! Dit kan nog steeds, zolang je met elkaar bent wordt het leuk.

- Gebruik geen lachgas. Er is namelijk steeds meer bekend over de schadelijkheid van lachgas. Zo verscheen er onlangs nog een artikel dat meerdere jongeren een dwarslaesie hebben opgelopen door het gebruik van lachgas. Dit wil je voor komen. Andere risico's van lachgas zijn: misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn, bevriezing van de mond en weg naar de luchtwegen.

Wil je meer weten over hoe jij een gezonde zomer kan meemaken? Benader ons via de chat of stel je vraag via preventie@youz.nl!

Een fijne gezonde zomer toegewenst.

Zelftest

Wil je weten of jij qua gebruik van drugs, alcohol of gamen (internetten) in de gevarenzone zit?

> Lees meer