Componence Asset List

05 september 2022

pexels-worldspectrum-1097946+%281%29.jpg

De campagne ’Slim in Crypto’ van het ministerie van Financiën moet jongeren gaan waarschuwen voor de risico’s binnen de wereld van crypto. Onder jongeren blijft het handelen in crypto stijgen in populairiteit. Ondanks dat de markt onlangs weer bewezen heeft buitengewoon volatiel te zijn willen jongeren anno 2022 graag hun graantje meepikken.

Het probleem volgens het ministerie is dat er op sociale media veel te veel financiële influenceren adviezen geven die volgens het miniserie niet neutraal en transparant zijn. Veel Youtubers beloven financiele vrijheid en waarschuwen niet voldoende voor de risico’s. Yannick Déjean, beleidsmedewerker bij het ministerie en betrokken bij de campagne geeft aan: ‘geloof niet alles wat je ziet op sociale media’. Jongeren zijn vatbaar voor de filmpjes van influenceren die veelbelovende marktvoorspellingen doen vanuit Bali.

Jongeren moeten zich niet blindstaren op de beloofde hoge rendementen, ‘als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo’, zegt Déjean. In de campagne die is opgezet wordt bijvoorbeeld ook gewaarschuwd voor oplichtingspraktijken. De kans op verliezen is relatief groot. ‘Zodra de waarde van de gemiddelde cryptomunt stijgt zie je dat jongeren door influencers weer worden verleid om in te stappen’ zegt Déjean.  

Het handelen in crypto heeft ook een verslavende werking die te vergelijken is met bijvoorbeeld een gokverslaving. Merk jij dat je meer bezig bent met crypto dan je wil? Neem dan contact met ons op om een gratis vrijblijvend gesprek te hebben.

Dwangmatig je crypto checken?

Bericht van NOS